mandag 15. oktober 2012

Strikke tips: Sy sammen skuldre!

Det er et par ting som jeg har lett for å utsette, og det er jeg nok ikke alene om! En av tingene er montering av strikkeplagg.
 
Så disse Marius delene har ligget klare og nypressede et par dager nå, før jeg endelig mannet meg opp, og tok synålen fatt!

Og det føles nesten litt for nervepirrende når man klipper i det man har strikket, for å lage åpning til ermene, selv om man selvsagt har sydd sik-sak søm på hver side av åpningen først!
 
Akkurat nå er jeg usikker på om jeg skal lage en lav, rund hals eller høy hals. Jeg har strikket Marius genser i Sisu fra Sandnes Garn, og regner med at den kan bli brukt året rundt.
 
Jeg synes sjalskrage er så fint! Men siden genseren har fått rund halsåpning, vet jeg ikke om det lar seg gjøre å lage det nå? Det skulle kanskje vært firkantet felling foran, i så fall? Tips mottas med takk!

Sammensyingen av skuldrene synes jeg ble veldig bra, med en så og si usynlig søm! Det ser nesten uten som det er masket sammen!

For etter litt prøving og feiling, synes jeg det ble veldig fint! Se hvordan man gjør det her.

I dag skal ermene syes i, og det får jeg håpe går like fint! Og så får jeg se hva slags hals det blir, når jeg kommer så langt!

Deretter er det bare å starte på Marius genser nr. 2 slik at disse to, som nå er blitt 6 1/2 år, får hver sin Marius genser og lue til jul! Men, shhhhhh, ikke si det til no'n!
 

12 kommentarer:

  1. Ja er det virkelig noe jeg ikke liker så er det å montere slike strikke arbeider.
    Ser ut til at du klarer deg kjempe fint.
    Skal si du er flittig i strikkingen.
    Ønsker deg en flott ukestart
    KLem Tone

    SvarSlett
  2. Hei.
    Så fine Marius gensere du strikker, ja husker det som et mareritt denne monteringa, men det gjør jo så bra,
    Blir nok glade de små når disse ligger under tre til jul,
    Ønsker deg en fin dag .
    Klem fra sylvia

    SvarSlett
  3. Heldige de to sjarmtrollene som skal få Marius-genser av deg til jul :)

    Ønsker deg en fin mandag!
    Klem fra Christine

    SvarSlett
  4. Fantastisk flott julegave. Tenker de blir flotte i de nydelige genserne.

    Klem

    SvarSlett
  5. Mariusgenser er skikkelig fint!
    Jeg hadde aldri gått løs på en slik.
    Så morsomt med avstemming om julekalender. Klart jeg stemte JA! :)

    SvarSlett
  6. Og jeg som trodde det bare var meg som ikke likte å montere gensere! Er så heldig at jeg har en dame som ordner slike ting, for å klippe i en nystrikket Mariusgenser, nei der går grensen! Heldige de to guttepjokkene som får så fine gensere til jul! Skal si du er både flittig og flink!
    Ha en fortsatt fin uke Cathrine! Klem Berit

    SvarSlett
  7. :-) Her kjenner jeg meg igjen, men jeg må med skam å melde bekjenne at mine arbeider kan risikere å bli liggende adskillig mer enn to dager mens de venter på montering. Det verste er maskinsøm og klipping - masking på skuldrene er ganske morsomt. Men, altså - syingen og klippingen fører til at jeg ofte velger reglan eller rundfelling - så slipper jeg det hele. Har sett oppskrifter der man klipper til halsringingen også, for å slippe å felle/strikke fram og tilbake. Dét er imidlertid å gå altfor langt for meg *S*. Genseren blir så fin, og midt i motebildet regner jeg med at både mottakere og mottakernes foreldre blir strålende fornøyd - god strikkeuke til deg - Liv

    SvarSlett
  8. Huff, denne klippingen er direkte ekkel, men det må til:) lenge siden jeg har gjort det, så kanskje på tide å strikke seg en jakke...men sannelig har jeg noen å ta av:))
    Ha ei flott uke, klem fra mæ;)

    SvarSlett
  9. Takk for hyggelig kommentar! Visst er huset flott, og vi er jo glad i det .... men .... av og til tenker vi det er flott, ganske ofte tenker vi det er stort, kaldt og veldig upraktisk....
    Jul er en glede, og når man gleder seg til noe godt, kan man sette en ekstra spiss på gleden. Det er klart jeg ønsker å kose meg med kalenderen - jeg klikker!
    En god dag til deg - her snør det, så blomster og farger takker nok for seg - klem fra Liv

    SvarSlett
  10. Så flink du er, for meg er det uforståelig at noen kan strikke så flott!

    Heldige de som finner slike under juletreet ;-)

    SvarSlett
  11. Mariusgensere er så fine. Gøy at disse gamle nostalgiske genserene er blitt mote igjen! Montering ja, min mor monterte for noen år siden en genser som hadde ligget ferdig strikket og presset i 10 år! Slå den a' ;))

    Heldige gutter som får hver sin til jul - jeg skal ikke røpe det ;)

    PS: Jeg har en giveaway på bloggen min hvor du kan vinne et foto - heng deg med da vel;)

    Fin onsdagkveld til deg.

    //Beate

    SvarSlett
  12. Esta é minha primeira vez aqui e estou mesmo impressionado!
    Vou ler todos os artigos .

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!