onsdag 8. januar 2014

Marius poncho og pannebånd - lille søsters ønske drøm!

Drømmen om en Marius poncho med pannebånd startet da lillesøster fikk velge seg en modell fra boken Marius strikkebok (link)!
Og hun var ikke i tvil om hva ønskedrømmen var - nemlig Marius poncho og pannebånd i grått, hvitt og rosa!
Men ikke lys babyrosa, men mørk rosa:
- Ja, akkurat den fargen, mormor!
Valget falt på Alpakka (link) fra Sandes Garn, som er utrolig mykt, varmt og godt! Fargene er naturhvit (1012), gråmelert (1042) og cerisse (4308).
Oppskriften er i str. 10-12 år/dame (link), men jeg tilpasset den til 8-10 år!
Det gjorde jeg ved å strikke med litt tynnere pinner, og legge opp noe færre masker. Lengden ble også justert noe.
I oppskriften var ponchoen strikke uten noen kant nederst, noe som gjør at den krøller seg. Jeg valgte derfor å lage et belegg på 4-5 cm.
Halsen fikk kant av hvitt og rosa som avslutning!
Utfordringen var å skulle legge opp så mange masker til å begynne med, nederst på ponchoen, uten  å vri de på pinnen.
Jeg startet derfor med 2 pinner og strikket belegget hver for seg, før jeg satte de over på 1 rundpinne og strikket videre. Brettekanten laget jeg av 1 omg. vrangt. 
Sømbysten har jeg nylig kjøpt på Åhléns, og den passer perfekt å vise frem ponchoen på!
Pannebåndet ble også justert litt i str., og også her laget jeg belegg, for å få stødigere kanter!
Fasongen på ponchoen var kroppsnær og fin, og den høye halsen god og varm!
Og antrekket ble godt mottatt av lillesøster, som allerede har brukt det mye!
Kleshengeren fra Cath Kidston er veldig fin å henge strikkede plagg på!

12 kommentarer:

  1. Just beautiful, both the knitting and the girls!!
    Best regards from the Netherlands,
    Marjo B-W

    SvarSlett
  2. Å, så fine!! Nyyydelig poncho du har strikket!
    Mariusmønsteret er bare så flott!

    Klem

    SvarSlett
  3. Lekkert antrekk! Kjempefint at lillesøster vet hva hun vil ha og blir fornøyd. Takk for at du deler erfaringene du gjorde underveis!
    Mariusmønsteret er fint til alt, og morsomt å strikke er det også.

    Her er jula på tur ut, men nå skal det bli litt strikketid før middag. De englene og nissene som har gjemt seg nå får være til i morgen.

    Ha en fortsatt fin onsdag!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  4. Oh, så fina dina småflickor är i sina stickade mariuskläder!!
    Fantastiska!!
    God fortsättning!
    Kram ♥

    SvarSlett
  5. Nydelige jenter i flotte Mariusplagg. jeg likte fargene til ponchoen. Grått og rosa er lekkert.
    Klem

    SvarSlett
  6. Deilig har du strikket. Veldig fine farger. Jeg liker Mariusmønsteret.
    Vi har varme nå til oss, 10 grad med solen, jeg håper ikke flora tenker våren kommer. Men tur i skogen er veldig fin nå. Ha du det veldig fin også Cathrine. Klem fra meg.

    SvarSlett
  7. I want to create something like this. I like such things very much.

    SvarSlett
  8. I want to create something like this. I like such things very much.

    SvarSlett
  9. Hi. First off all thank you for sharing with us your beautiful job 😊
    Can you please tell me how is possible that pannebånd is straight? Im trying to do one but is rolling inside. I have no idea how to fix it. Can you please share your secret with me? 😊
    Best regards
    Joanna

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!