fredag 10. november 2017

På kjøkken veggen: Mel- og krydder hyller fra 1800-1900 tallet.

De nostalgiske gamle porselenskrukkene til tørrvarer og krydder, er ettertrakte samleobjekter, og gjør seg godt på kjøkkenveggen! 
Selv har jeg flere stråmønster krukker fra Villeroy & Boch, og her troner de på toppen av håndklehyllen! 
Opprinnelig skulle de stå på en vegghylle, som var spesialbygge til formålet. Spiserisett, ble det kalt.
Mel- og krydderkrukkene var populære, og ble produserte av alle de store porselensfabrikkene i Europa.
Men ofte var de umerkede eller kun merket med "IMPORT", når de kom på det norske markedet.
Etter hvert ble det laget hyller med skuffer til å sette på benken, med plass til krukker på toppen.
Utover på 1900-tallet ble hyller med store og små skuffer mer og mer vanlig, 
og de ble som oftest hengt opp på veggen. 
Denne fra rundt 1910 er veldig tidstypisk!
Blått og hvitt har alltid vært mye brukt på kjøkkenet.
Denne med lyseblå skuffer, ville vært midt i blinken for meg! 
Eller denne, med blå detaljer. 
Ofte var det salt- og melkar i tillegg til hyllen.
Etter hvert gikk utvikling i retningen av skuffer i metall og glass, men det skal jeg skrive om senere!

Mange av gjenstandene over fant jeg her.

3 kommentarer:

  1. Så artig å se, og jomen tror jeg at jeg har maken til krukkene på bilde nummer 3. til og med mel og salt til å henge på veggen :) Det er arvegods etter mine svigerforeldre, STAFFEL ser det ut som det står under dem.

    SvarSlett
  2. Flott og innsiktsrik artikkel.
    Fantastiske bilder.

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!