søndag 13. mai 2018

Hårpynt til bunaden kan du lage selv!

De siste årene har det blitt mer og mer vanlig å ha hårpynt til bunaden, som egenproduserte hårbånd. Bilde Pinterest.
Det finnes også hårspenner å få kjøpt, som denne fra Helles gull & sølv.
Her en sølje som festes til hestehalen. Se Fjordsylv
Disse hårklypene kan brukes på mange måter. Se Sylvsmidja.
Hårspenner av noen enkle tinnknapper er lett å lage selv! Disse er fra Memorias verden.
Mens disse kan du kjøpe. Se her og her.
Hårspenner kan du også lage ved fest et par fine tinnknapper til klemspenner. Disse er fra fru m.
Broderte hårbånd kan man lett sy selv, ved å kopiere mønsteret til bunaden. Til Østfold og Løkenbunaden finner du ferdig broderte hårbånd her.
Hårbøyler er også blitt veldig populært, og det kan du lage selv! De kan godt være ensfargede. Kle en hårbøyle etter smak med ønsket stoff. Disse lages hos Larsen Husflid.
Denne vakre hårspennen til Nordlandsbunaden falt jeg veldig for! Den er laget av Silje Furulund, og du finner den her.
Hårpynt  til bunaden er en veldig fin konfirmasjonsgave, og det blir nok et mer og mer vanlig tilbehør til bunaden.
Vil du se noen fine bunadsfrisyrer, så skrev jeg om det i Fine frisyrer til bunaden!

1 kommentar:

  1. Her var det mange fine tips til 17. mai! Med langt hår er mulighetene mange. Jeg har faktisk ikke sett sølv i håret før. Får ha øynene med meg på 17. mai i år, så kanskje? Synes det er veldig fint i alle fall!

    God 17. mai! Den er jo like om hjørnet.

    Klem

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!